K čemu jsou katalogy firem v Čechách?

Dochází k tomu v posledních, nebo naopak prvních měsících roku. Většina drobných výrobců a obchodníků zná tuto situaci. S umělým úsměvem ve tváři vejde do dílny nebo prodejny elegantně oblečený mladý muž či žena s nabídkou: „Připravujeme katalog firem, bez uvedení v katalogu nemůže vaše firma existovat.“ Následuje vodopád slov s ukázkami potištěných stránek. Na závěr zaplatíte tolik a tolik, nebo tolik a tolik. Jednou či dvakrát se člověk nechá napálit reklamním sloganem „Kdo není v katalogu firem XY, ten jako by nebyl“. Za čas ale zjistí, že v Čechách je opak pravdou. Většina tzv. Katalogů firem, zvláště těch „regionálních“ nemá téměř žádnou informační hodnotu, už proto, že nejsou specializovány oborově (např. neexistuje Katalog restaurací a hotelů Českého ráje). Jde jen o zbytečně potištěný papír. Pokud člověk opravdu začne nějakou určitou službu či firmu hledat, dočká se často zklamání. Pokud není katalog úplný, to znamená pokud neobsahuje skutečně všechny údaje, je k ničemu. Vydavatelům jde pouze o peníze, nikoli o seriózní informování spoluobčanů.

Při svých cestách Evropou jsem se měl možnost podívat do několika Katalogů (Turistické služby jižní Francie, dtto jižní Anglie a Skotsko, Londýnští antikváři, Holandské potravinářské firmy a další). Základní údaje v katalozích jsou vždy co nejúplnější. Platí se jen za zvýraznění, nebo zvláštní reklamu přesahující rámec základních údajů. Serioznější katalogy mají dokonce standardní grafickou úpravu a jednotný rozsah informací. Je pravdou, že některé jsou i dost drahé. ten kdo chce být informován a to co nejpřesněji, musí za informace zaplatit. Pokud by se stalo, že v katalogu bude jen několik prodejních, nebo výrobních objektů chybět, má jeho vydavatel smůlu. O takový Katalog nemá v civilizované Evropě nikdo zájem. Chci věřit, že podobné to bude brzy i u nás.

RNDr. Ivan Turnovec